یکشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۳
۰ نفر

همشهری دو - فاطمه محمدصالحی: بسیاری از پدر و مادر‌ها در دوران پیچیده امروزی، نیاز به کمک دین برای تربیت درست بچه‌ها را درک کرده‌اند.

بیمـه امام‌حسین‌ع

 اين پدر و مادرها مي‌خواهند دست فرزندشان را در دست مربيان بزرگ خلقت كه امامان هستند بگذارند. مزيت اصلي تربيت با سيره ائمه اين است كه دين و دنياي بچه‌ها را تضمين مي‌كند. در‌ ماه محرم امسال روش‌هاي كمك گرفتن از سبك تربيتي امام حسين(ع) را بشناسيد تا به كمك آن مطمئن باشيد كه راه را درست مي‌رويد.

  • حلقه وصل بچه‌ها را پيدا كنيد

بايد اين عبارت را بارها خواند و خوب باور كرد: همه‌ ما اهل‌بيت، كشتي‌هاي نجات هستيم ولي كشتي جدم حسين(ع) گسترده‌تر و در دل درياها (و موج‌هاي خروشان) باشتاب‌تر و سريع‌تر است. مضمون اين عبارت كه از امام صادق(ع) نقل شده است ذهن ما را به سمت سختي‌هاي تربيت در دوران امروز مي‌برد؛ دوراني كه دسترسي به اطلاعات محدود نشده براي فرزندان و تلاش‌هاي بيگانگان براي برهم زدن باور فرزندان بيشتر از هميشه نگران‌كننده است. براي ايجاد ارتباط بين فرزندان با محبت و سيره امام حسين(ع)، روشي لازم است كه متناسب با سن بچه‌ها باشد. اگر‌ ماه محرم كه مي‌آيد فقط اصرار به هيئت رفتن داشته باشيد و به نيازها و سليقه‌هاي فرزندانتان براي عزاداري هيچ توجهي نكنيد خودتان او را از دوستي با امام حسين(ع) دور كرده‌ايد. آن طرف ماجرا هم مهم است. اگر خودتان به‌طور واقعي اهل الگو‌گيري از سبك زندگي امام حسين(ع) نباشيد با مشكي‌پوش كردن بچه‌ها و هيئت‌رفتن با آنها، كار تربيت شما به‌خوبي پيش نمي‌رود. پس تصميم بگيريد كه
1- فطرت فرزندتان را با پول حلال رشد دهيد تا زمينه‌هاي دوستي با امام(ع) را پيدا كند.
2- علاقه‌هاي روزمره او را پيدا كنيد؛ مثلا او به خوانندگي علاقه دارد، به مديريت علاقه دارد و...شما بايد از علاقه و استعداد خاص او در انجام كارهاي يك هيئت و دسته‌هاي عزاداري كمك بگيريد و بسيار هم به اين خاطر او را تشويق كنيد.
3- در كنار محبت به امام حسين(ع)، اين شناخت ايشان است كه در زندگي هر روزه درست عمل كردن را به فرزندتان ياد مي‌دهد. پس به او كمك كنيد امام رابيشتر بشناسد.

  • محبت خدا اينجاست

پيامبرمان فرمودند: حسين از من است و من از حسينم. كسي كه حسين را دوست بدارد خدا را دوست داشته است. تلاش خالصانه امام(ع) براي رسيدن به رضاي خدا باعث شده است كه عاطفه و احساس خيلي‌ها به امام حسين(ع) نزديك شود و از اين راه ارزش بندگي كردن را آسان‌تر درك كنند. به اين ويژگي فرهنگ عاشورا خيلي توجه كنيد. درباره بچه‌هاي زير 7سال بايد بيشتر به لذت بردن‌شان از‌ ماه محرم توجه كنيد اما مي‌توانيد براي فرزندان بالاي 7سالتان از دوستي واقعي امام حسين(ع) با خدا بگوييد. با مقدمه و زمينه‌اي كه كلمه دوستي برايتان ايجاد مي‌كند راه براي خيلي حرف‌ها باز‌مي‌شود. اغلب بچه‌ها دوست دارند يك دوست واقعي و با معرفت تلقي شوند. پس مطالعه كنيد و با استفاده از اين راه، توقع‌هاي خدا از آنها را بگوييد؛ مثلا امام حسين(ع)مي فرمايند: رستگـار نمي‌شوند مـردمـي كه خشنـودي مخلـوق را در مقـابل غضب خـالق خريدنـد. پس به فرزندتان بگوييد كه حرف خدا و امام(ع) حتي از حرف شما كه بزرگ‌تر او هستيد مهم‌تر است؛ مثلا با هم يك نمايش داشته باشيد از انواع خواسته‌هايي كه شما مي‌گوييد اما فرزندتان مي‌گويد: ببخشيد خدا اجازه انجام اين كار را نمي‌دهد.شرط دوم امام حسين(ع) براي انجام كار گناه اين است كه جايي گناه كن كه خدا تو را نبيند. اين يعني خدا همه جا تو را مي‌بيند پس هيج جا گناه نكن. براي به‌ذهن سپردن اين موضوع به بچه‌ها داستان شاگرد باهوشي را بگوييد كه معلمش خواست در جايي كه كسي نبيند مرغي را بكشد اما او دست خالي برگشت و گفت: هرجا رفتم خدا بود.

  • سوغاتي‌هاي تربيتي محرم

1- بچه‌هاي خوش‌قول تربيت كنيد: وفاي به‌عهد يكي از بارزترين ويژگي‌هاي ياران امام حسين(ع) است. اين ويژگي ياران امام براي ما هم بايد مهم باشد. وفاي به‌عهد را براي بچه‌ها دروني كنيد. اثر قول او و عوارض بدقولي‌هايش را روي نتيجه موضوعات برايش روشن كنيد. از او بپرسيد چه بدقولي‌هايي تا حالا او را آزار داده است. داستان بدقولي مردم كوفه را براي فرزندتان هم تعريف كنيد.

2- بچه‌هاي با عزت، حسيني مي‌شوند: روحيه استغنا و عزت داشتن، توان روبه‌رو شدن با مشكلات و تسليم نشدن در برابر جريان اشتباه جامعه را به فرد مي‌دهد و باعث مي‌شود به روش‌هاي رايج زندگي مردم كه گاهي درست نيست تن ندهند. بهتر است به‌جاي خيلي از جر‌و‌بحث‌هاي خانوادگي، فرزندتان را به يك تكيه كلام عادت دهيد كه «اين كار شايسته تو نيست». اگر او را تمرين دهيد كه اهل فكر باشد، كارهاي زشت را در حد و اندازه و ‌شأن خودش نخواهد ديد.

3- مؤدب‌ها به بهشت مي‌روند: مؤدب‌بودن يعني فهم حد و مرز خود، احترام به ديگران و داشتن يك برنامه و قانون براي تنظيم رفتار. از سن 7 سالگي به بعد بايد از بچه‌ها توقع جدي ادب داشت. قبل از آن بايد با مؤدب بودن خود وهمچنين كمك گرفتن از الگوهاي مؤدبي مثل ياران امام حسين(ع) براي علاقه‌مند كردن بچه‌ها به ادب زمينه‌چيني كرد. براي مودب شدن بچه‌ها به آنها نه آزادي مطلق بدهيد و نه دائم زورگويي و بازداري داشته باشيد. ياد دادن مشورت‌خواهي و مشورت‌گرفتن از بچه‌ها، ادب عملي آنها را تقويت مي‌كند.

4- بچه‌ها را باور كنيد: قيام عاشورا يك قيام و انقلاب خانوادگي بود و بچه‌ها هم در ماندگاري آن اثر گذاشتند. فرزند خود و اهميت او را باور كنيد تا او هم واقعا بزرگ شود. در يك خانه صميمي كه بچه‌ها دائم سرزنش، مقايسه و توبيخ نشوند والدين به خوبي مي‌توانند بااعمال معنوي كه با اخلاص انجام مي‌دهند زمينه دوستي بچه‌ها را با قرآن و اهل‌بيت(ع) فراهم كنند.

کد خبر 349488

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha